معرفی گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 5G

معرفی گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 5G

گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 5G  با 512  گیگ حافظه داخلی و رم 12 گیگابایت

ویژگی های اصلی 

  • پردازنده کوالکام Snapdragon 8 Gen 2
  • حافظه داخلی 512 گیگابایت
  • حافظه رم 12 گیگابایت
  • صفحه نمایش 7.6 اینچی
  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی
  • باتری 4400 میلی آمپر ساعتی
  • عرضه شده با اندروید 13

نقد و بررسی تخصصی

گوشی‌های تاشوی سری گلکسی Z، از دیگر تولیدات کمپانی سامسونگ هستند که در چند سال اخیر شاهد حضور آن‌ها بوده ایم. این شرکت، حدود 2 سال قبل با عرضه گوشی Galaxy Z Fold 3، انتظارات کاربران را از گوشی‌های تاشو بالا برده و پس از آن هر ساله این گوشی‌ها با ارتقاهایی همراه شده اند. نسل جدید این گوشی‌ها در 26 جولای 2023 رونمایی شده و از 11 آگوست عرضه شده اند. این گوشی نسبت به نسل پیشین خود در برخی از زمینه‌ها پیشرفت داشته و به نوعی نسخه ارتقا یافته‌تر گوشیGalaxy Z Fold 4  محسوب می‌شود. این گوشی با نمایشگر 7.6 اینچی خود می‌تواند به عنوان یک تبلت هم مورد استفاده قرار گیرد. سیستم سخت افزاری بسیار قدرتمند و نرم افزار توسعه یافته برای انجام کارهای مولتی تسکینگ، این گوشی را به یک گوشی تاشوی بسیار قدرتمند تبدیل کرده است که ارزش خرید بالایی دارد.  سایت موبایل 041 در ادامه قصد دارد به نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold5 5G با حافظه 512 و رم 12 گیگابایت پرداخته و عملکرد آن را در واقعیت محک بزند. در این جریان با ما همراه باشید.

مشخصات ظاهری 

گوشی موبایل گلکسی زد فولد 5 فایوجی در مقایسه با نسل قبلی خود، کاهش وزن داشته و اکنون وزن آن به 253 گرم رسیده است. سامسونگ با طراحی ظریف، باریک‌ و سبک‌تر گوشی‌های تاشو نسل جدید، این نوید را می‌دهد که گوشی‌های تاشو هم می‌توانند سبک و کاربردی بوده و به صورت روزمره مورد استفاده قرار گیرند. این گوشی در صورت باز بودن، ابعادی برابر با 154.9 در 129.9 در 6.1 میلی‌متر داشته و در حالت تاشو نیز ابعاد آن به 154.9 در 67.1 در 13.4 میلی‌متر می‌رسد. پنل پشتی گوشی موبایل Galaxy Z Fold 5 5G از متریال شیشه تهیه شده و توسط لایه‌ای از جنس گوریلا گلس ویکتوس 2 محافظت می‌شود. به همین دلیل مقاومت بسیار خوبی در برابر خط و خش پذیری و برخورد با اجسام نوک تیز از خود نشان می‌دهد.

سامسونگ در تهیه فریم‌های این گوشی سامسونگ از فلز آلومینیوم Armor استفاده کرده است تا در برابر ضرباتی نظیر افتادن، مقاومت لازم را داشته باشد. استفاده از این نوع آلومینیوم موجب شده است که فریم‌های اطراف این گوشی تا دو برابر محکم‌تر از نسل پیشین خود باشند. قاب پشتی این گوشی جلوه‌ای زیبا داشته و احساس بسیار خوبی را به کاربر انتقال می‌دهد. این گوشی به کمک لولا از وسط تا شده و به این ترتیب ظاهری متفاوت‌تر از تمام گوشی‌های مرسوم دارد. به هنگام تا شدن، آرم مخصوص SAMSUNG روی لولا نمایان می‌شود که به نوبه خود جلوه بسیار زیبایی دارد. این لولای فلکس نسبت به گوشی نسل پیشین، بادوام‌تر شده و نرم‌تر باز و بسته می‌شود.

طراحی باریک‌تر لولا موجب شده است که گوشی هنگام تا شدن، به صورت کاملا تخت روی هم قرار گرفته و به شکل کامل بسته شود؛ به این ترتیب هنگام تا شدن، فاصله‌ای بین نمایشگر نمی‌ماند. این سبک طراحی، جلوه زیباتری به گوشی بخشیده است. سامسونگ ادعا می‌کند که این لولا در برابر 200 هزار بار باز و بسته شدن، تست شده و باکیفیت است! هنگام باز شدن تای گوشی نیز، چنان‌چه نمایشگر گوشی روشن باشد، هیچ خط تایی قابل تشخیص دادن نیست. در صورت خاموش بودن پنل صفحه نمایش، با کمی دقت می‌توان متوجه چین‌خوردگی جزئی نمایشگر شد.

گوشی موبایل Galaxy Z Fold5 5G به صورت یک کتاب باز و بسته شده و می‌تواند به عناون یک تبلت 7.6 اینچی هم ایفای نقش کند. سامسونگ در تهیه این گوشی از شیشه و پلاستیک بازیافت شده استفاده کرده است تا بیش از پیش از محیط زیست حمایت کند.

هنگام تا شدن گوشی، یک طرف نمایشگر دوم بوده و سمت دیگر به عنوان پنل پشتی در نظر گرفته شده است. این قاب پشتی از سه لنز دوربین و یک فلش LED میزبانی می‌کند. لنزهای دوربین به صورت عمودی در زیر هم قرار گرفته اند. یک جزیره نقره‌ای رنگ نیز این لنزها را پوشش داده است. این جزیره برجستگی کمی داشته اما لنزهای دوربین از آن هم برآمده‌تر طراحی شده اند. در مجموع این گوشی پرچم دار تاشو از برند محبوب سامسونگ، ظاهری بسیار شیک و شایسته داشته و می‌توان گفت هیچ شکایتی از خود بر جای نمی‌گذارد. این گوشی منحصر به فرد در رنگ‌های زیبای مشکی، کرم، خاکستری، آبی یخی و آبی تولید شده و در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

گواهی ضدآب

گوشی گلکسی زد فولد 5 فایوجی از استاندارد رسمی IPX8 بهره برده است؛ این گواهی به این معنی است که این گوشی در برابر آب به شکل کامل مقاوم است. این گوشی می‌تواند در آبی به عمق 1.5 متر به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد؛ اما در نظر داشته باشید که این گواهی به منظور مقاومت در برابر آب صادر شده و این گوشی در مقابل نفوذ گرد و خاک مقاوم نیست.

بررسی فریم‌ها

گوشی موبایل گلکسی زد فولد 5 فایوجی، در لبه راست خود دکمه پاور و تنظیم حجم صدا را جای داده است. در این گوشی حسگر اثر انگشت با دکمه پاور ترکیب شده است بنابراین کاربر با لمس دکمه پاور، می‌تواند گوشی را آنلاک کند. فریم سمت چپ، درگاه سیمکارت‌ها را پوشش داده است. در این گوشی خبری از کارت حافظه جانبی نبوده و این خشاب منحصرا از سیمکارت میزبانی می‌کند. لبه پایین، اسپیکر اصلی، میکروفون اصلی و درگاه شارژ از نوع تایپ سی را شامل شده است. لبه بالایی نیز چند میکروفون و یک اسپیکر را شامل شده است.

نمایشگر گوشی 

این گوشی موبایل سامسونگ به دلیل تاشو بودن، از دو نمایشگر بهره برده است. یکی از این صفحه نمایش‌ها کوچک بوده و دیگری با باز شدن گوشی، به اندازه‌ی دو برابر آن می‌رسد. نمایشگر اصلی گوشی که حالت باز آن را شامل می‌شود، 7.6 اینچی بوده و از نوع Foldable Dynamic AMOLED 2X در نظر گرفته شده است. این صفحه نمایش، جز تمام عیارترین پنل‌های سامسونگ بوده و کیفیت فوق‌العاده بالایی ارائه می‌دهد. سامسونگ مدعی است که پنل Dynamic AMOLED 2X در فضاهای sRGB و DCI-P3 دقت رنگی بالاتری را ارئه می‌دهد. علاوه بر آن این صفحه نمایش از طیف رنگی گسترده پشتیبانی کرده و کنتراست تصاویر در آن عالی است. رنگ‌های تیره نظیر رنگ مشکی نیز عمق بسیارخوبی داشته و زاویه دید آن گسترده است. به این معنی که در صورت نگاه کردن از طرفین به گوشی هم، افت کیفیت در آن به چشم نمی‌خورد.

نمایشگر این گوشی رزولوشنی برابر با 1812 در 2176 پیکسل (~373 پیکسل در اینچ) داشته و کیفیت بسیار بالایی دارد. همان‌طور که از اعداد و ارقام پیداست و با توجه به Dynamic AMOLED 2X بودن نمایشگر گوشی، با یک صفحه نمایش بسیار با کیفیت مواجه هستیم. رنگ‌ها در این نمایشگر بسیار پویا و شفاف و کاملا شارپ نمایش داده می‌شوند. خط وسط نمایشگر که ناشی از تا شدن آن است، در این نسل هم کماکان وجود دارد اما در صورت روشن بودن نمایشگر، به هیچ وجه دیده نمی‌شود.

سامسونگ به منظور محافظت بیشتر از نمایشگر و جلوگیری از خط و خش پذیری آن در برخورد با اجسام نوک تیز، آن را به یک لایه از کورنینگ گوریلا گلس ویکتوس 2 مجهز کرده است. به این ترتیب این پنل در برابر آسیب‌های احتمالی بیرونی مقاومت کافی دارد. در این گوشی نسبت نمایشگر به بدنه حدود 91.1 درصد گزارش شده است. به این معنی که حدود 91 درصد از پنل جلویی در اختیار نمایشگر بوده و مقدار بسیار کمی از آن صرف حاشیه‌ها شده است. باریک‌تر شدن حاشیه‌های این گوشی در مقایسه با گوشی گلکسی زد فولد 4، زیبایی دوچندانی به این گوشی بخشیده است. صفحه نمایش بسیار بزرگ این گوشی کارایی بالایی داشته و در کنار پکیج قدرتمند سخت افزاری خود، به خوبی در نقش یک تبلت عمل می‌کند.

همانند نسل پیشین، در این گوشی هم یک دوربین سلفی در زیر نمایشگر این پنل بزرگ تعبیه شده است که در نگاه اول دیده نمی‌شود، اما چنان‌چه از زاویه‌های مختلف به آن نگاه کنید، می‌توانید آن را تشخیص دهید. صفحه نمایش گوشی گلکسی Z Fold 5 5G از نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب بازی‌ها و اسکرول در صفحات مجازی بسیار نرم و روان با سرعت بالا انجام پذیرفته و تجربه فوق‌العاده‌ای را رقم می‌زند. پشتیبانی از حالت  HDR10+نیز در این گوشی به شکل کامل اتفاق می‌افتد؛ به این ترتیب کاربر می‌تواند حداکثر کیفیت را از گوشی دریافت کند.

این گوشی در زمینه روشنایی نیز ارتقاهایی داشته است. میزان روشنایی نمایشگر این گوشی در حالت عادی خود برابر با 1200 نیت بوده و در حداکثر حالت خود به 1750 نیت می‌رسد. به لطف این میزان روشنایی، استفاده از گوشی در هر مکان و موقعیتی راحت بوده و فرد می‌تواند حتی در زیر نور مستقیم آفتاب هم محتویات داخل نمایشگر را بدون افت کیفیت مشاهده کند. این گوشی در کنار این نمایشگر اصلی خود، از یک صفحه نمایش دوم هم بهره برده است که در حالت بسته قابل استفاده است.

صفحه نمایش دوم در گوشی 

صفحه نمایش دوم این گوشی، هنگامی که گوشی را تا کنید، قابل مشاهده است. به بیان دیگر، هنگام تا شدن، یک سمت گوشی نمایشگر دوم شده و سمت دیگر آن پنل پشتی خواهد بود. این نمایشگر در صورت بسته بودن تای گوشی، ابعادی برابر با 6.2 اینچ دارد. این نمایشگر نیز از نوع Dynamic AMOLED 2X بوده و همانند صفحه نمایش اصلی، وضوح و کیفیت بالایی را به خود اختصاص داده است. این پنل صفحه نمایش رزولوشنی برابر با 904 در 2316 پیکسل ارائه می‌دهد.

این صفحه نمایش هم به یک پوشش از جنس گوریلا گلس ویکتوس 2 مجهز شده است تا در برابر آسیب‌هایی نظیر خراشیده شدن و خط و‌ خش‌پذیری در امان بماند. اگر کاربر مشغول انجام فعالیتی در نمایشگر اصلی و بزرگ بوده و سپس گوشی را تا کند، محتویات قبلی به این نمایشگر کوچک بیرونی منتقل شده و به این ترتیب کاربر می‌تواند ادامه روند آن را با نمایشگر دوم انجام دهد. این نمایشگر ثانویه نیز نرخ نوسازی برابر با 120 هرتز داشته و اسکرول در فضای مجازی یا حتی رابط کاربری با سرعتی بالا و نرم و روان انجام می‌شوند. نمایشگر دوم این گوشی نیز به یک لنز سلفی مجهز شده است که در بخش دوربین و کیفیت تصاویر، نگاهی نزدیک‌تر به عملکرد آن خواهیم داشت.

سخت‌افزار و عملکرد گوشی Galaxy Z Fold 5 5G با ظرفیت 512 و رم 12 گیگابایت

گوشی موبایل Samsung Galaxy Z Fold 5 5G  به تراشه Qualcomm SM8550-AC Snapdragon 8 Gen 2 (4 نانومتری) مجهز شده و از آن تامین قدرت می‌کند. پردازنده مرکزی این گوشی 8 هسته‌ای (1 هسته 3.36 گیگاهرتز Cortex-X3 و 2 هسته 2.80 گیگاهرتز Cortex-A715 و 2 هسته 2.80 گیگاهرتز Cortex-A710 و 3 هسته‌ 2.00 گیگاهرتز Cortex-A510) بوده و پردازنده گرافیکی Adreno 740، کامل‌کننده پکیج سخت افزاری این گوشی است. این گوشی به یکی از سریع‌ و پرقدرت‌ترین پردازنده‌های موجود در بازار مجهز شده است.

این گوشی به لطف پردازنده‌های بسیار قدرتمند خود به خوبی می‌تواند از پس اجرای برنامه‌های سنگین هم بربیاید. گلکسی زد فولد 5 قادر است بازی‌های گرافیکی نظیر کال‌اف‌دیوتی را در فریم ریت و کیفیت بالا، ساعت‌ها بی‌نقص و بدون لگ و باگ اجرا کند. به لطف این پردازنده مرکزی قوی، هنگامی که گوشی در حال انجام مولتی تسکینگ بوده و چندین برنامه با گرافیک بالا؛ همزمان اجرا شوند، عملکردی عالی و سریع داشته و حتی کوچک‌ترین کندی یا لگی در آن دیده نمی‌شود. این پردازنده موجب مصرف بهینه باتری شده و به این ترتیب شارژدهی گوشی افزایش می‌یابد. این گوشی با قابلیت‌های چند پنجره‌ای خود می‌تواند به عنوان جایگزین کوچک لپ‌تاپ هم مورد استفاده قرار بگیرد. در مجموع سامسونگ در بخش سخت‌افزاری این گوشی سنگ تمام گذاشته و یک پکیج سخت افزاری فوق‌العاده ارائه داده است. در بخش نرم افزار، با قدرت این گوشی در اجرای چندین برنامه به صورت همزمان، بیشتر آشنا خواهید شد.

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی زد فولد 5 فایوجی در سه نسخه با حافظه داخلی 256/12 ، 512/12 و 1 ترابایت و 12 گیگابایت رم عرضه شده است. همان‌طور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم، این گوشی از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند، به این ترتیب پیشنهاد می‌شود اگر قصد استفاده‌های سنگین نظیر عکاسی و فیلم‌برداری و گیمینگ با این گوشی را دارید، از همان ابتدا حافظه بالاتر آن را تهیه کنید. مدلی که اکنون در دارسو به بررسی آن مشغول هستیم، نسخه 512 گیگابایتی در کنار 12 گیگابایت رم است.

نرم افزار و رابط کاربری گوشی

گوشی Galaxy Fold 5 5G به شکل پیش فرض بر پایه اندروید 13 بوده و با رابط کاربری One UI 5.1 سازگار است. این سیستم عامل جدید برای گوشی‌های تاشو بهینه شده و امکانات مولتی تسکینگ جالبی را در اختیار کاربر می‌گذارد. به کمک این رابط کاربری می‌توان دو برنامه یا تصویر را در کنار هم باز کرد. برای مثال به کمک این نرم افزار می‌توان به صورت همزمان با ویدئو کنفرانس، صفحه‌ای دیگر را در سمت دیگر گوشی باز کرده و مواردی را از روی آن خواند. یا مثلا می‌توان در یک سمت چت را باز کرده و در طرف دیگر یک بازی انجام داد! یا در یک سمت گوشی یک اپ یا ویدئو را باز کرده و در سمت دیگر گوشی، نوت برداری کرد.

این گوشی به لطف سخت‌افزار بسیار قدرتمند و نرم افزار توسعه یافته و جدید خود، برای انجام مولتی تسکینگ، یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. در این رابط کاربری، می‌توان در حالت فلکس، صفحه را به دو قسمت تقسیم و به صورت همزمان از دو برنامه استفاده کرد. می‌توان با کشیدن انگشت از پایین صفحه نمایش از سمت چپ، به سرعت یک برنامه را اضافه کرد. نوار وظیفه‌ که در پایین صفحه وجود دارد، نه تنها برنامه‌های مورد علاقه کاربر، بلکه چهار برنامه اخیرا استفاده شده را هم نشان می‌دهد و می‌توان هر برنامه‌ای را به سادگی و با کشیدن مورب از سمت راست بالای صفحه نمایش، به یک پنجره شناور تبدیل کرد.

این گوشی به لطف این رابط کاربری، دراگ اند دراپ یا همان کشیدن و رها کردن را به کمک دو انگشت انجام می‌دهد. برای مثال کاربر می‌تواند یک عکس را در گالری انتخاب کرده و با یک دست آن را فشار داده و نگه دارد، سپس با دست دیگر، برنامه دیگری نظیر پیام رسان را باز کرده و آن عکس را پیوست کند. این رابط کاربری ویژگی‌هایی داشته و امکانات جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ویجت باتری جدید
  • ویجت بهبود یافته آب و هوا
  • بهبود مدها و روتین‌ها
  • امکان ثبت آسان‌تر اسکرین شات‌ها
  • افزایش سرعت انیمیشن‌ها
  • عملکرد روان و سبک رابط کاربری
  • بهبود اپلیکیشن گالری
  • قابلیت تماس متنی بیکسبی
  • ویژگی Expert RAW در اپ دوربین
  • قابلیت ویرایش فایل‌ها هنگام تماس ویدئویی
  • قابلیت‌های شخصی سازی متنوع و گسترده
  • اتصال یکپارچه بین دستگاه‌های سامسونگ

قابلیت‌های گوشی 

گوشی Galaxy Z Fold 5 5G به سنسورهایی نظیر حسگر اثر انگشت (تعبیه شده در فریم سمت راست گوشی و ترکیب شده با دکمه پاور)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورت، قطب‌‌نما، فشارسنج مجهز شده است. از دیگر قابلیت‌های این گوشی می‌توان به شبکه ارتباطی 5G، بلوتوث نسخه 5.3 و WiFi 7 اشاره کرد. این گوشی از قلم S Pen Fold Edition نیز پشتیبانی می‌کند اما این قلم دارای اسلات اختصاصی در گوشی نبوده و همچنین بایستی جداگانه خریداری شود.

اسپیکر و کیفیت صدا

این گوشی از اسپیکرهای استریو دوگانه (تیون شده توسط AKG) بهره برده است. این دو اسپیکر، در دو لبه بالایی و پایینی گوشی تعبیه شده اند. بلندی صدا و بالانس صدایی به شکلی موثر در این گوشی به گوش کاربر می‌رسد. بلندی صدای آن سبب می‌شود حتی در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا تماس یا هشداری را از دست ندهید. در این گوشی صدای خروجی بسیار باکیفیت بوده و تفکیک صدا در آن به درستی انجام می‌شود. با بلندتر شدن میزان صدا، کیفیت صدا همچنان حفظ شده و صدا با کیفیت مناسبی منتشر می‌شود. چنان‌چه دست‌هایتان را در زیر این دو اسپیکر قرار دهید، صدا به سمت خودتان برگشته و تجربه بهتری خواهید داشت. در حالت کلی کیفیت صدای این اسپیکر به قدری مناسب است که می‌توان از آن به منظور گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم یا گیمینگ استفاده کرد.

به رسم تمام گوشی‌های جدید و پرچم‌دار، در این گوشی موبایل خبری از جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیست. به همین دلیل برای استفاده از هندزفری، گزینه‌ای به جز استفاده از هندزفری‌های بلوتوثی یا تبدیل جک 3.5 میلی ‌متری به تایپ سی وجود ندارد. در صورت استفاده از هدفون، کیفیت صدا به اسپیکرهای گوشی مربوط نبوده و مستقیما به هدفون مورد استفاده کاربر وابسته است.

امنیت گوشی 

این گوشی از دو روش امنیتی بهره برده است. یکی از این روش‌ها حسگر اثر انگشت است که در لبه راست گوشی و در روی دکمه پاور تعبیه شده است. این حسگر علاوه بر اینکه جای بسیار مناسبی داشته و دسترسی به آن آسان است، سرعت و دقت بسیار خوبی هم داشته و سریعا قفل دستگاه را آنلاک می‌کند. روش امنیتی دوم بر سیستم تشخیص چهره دو بعدی به کمک لنز دوربین سلفی مبتنی است. در این روش نیز، فرایند تشخیص چهره به خوبی و با سرعت مناسب انجام می‌گیرد. عملکرد لنز سلفی نمایشگر بیرونی بهتر بوده و لنز سلفی نمایشگر داخلی گاهی در تشخیص چهره کاربر با خطا مواجه می‌شود.

دوربین‌های گوشی

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی زد فولد 5 فایوجی دارای یک سیستم دوربین جدید با پردازش تصویر بهبود یافته است. در بخش پشتی گوشی سه لنز وجود داشته و دو لنز دیگر در نمایشگر اصلی و ثانویه آن تعبیه شده اند. پیکر بندی و مشخصات این لنزها به قرار زیر است :

  • لنز واید استاندارد 50 مگاپیکسلی، 23 میلی‌متری، سایز پیکسل 1.0 میکرومتر، گشودگی دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر
  • لنز اولتراواید 12 مگاپیکسلی، 12 میلی متری، پوشش 123 درجه، گشودگی دیافراگم f/2.2، سایز پیکسل 1.12 میکرومتر
  • لنز تله فوتو 10 مگاپیکسلی، سایز پیکسل 1.0 میکرومتر، گشودگی دیافراگم f/2.4، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر_ ژیروسکوپی، بزرگنمایی اپتیکال 3 برابر
  • لنز سلفی زیر نمایشگر داخلی 4 مگاپیکسلی، 26 میلی‌متری، سایز پیکسل 2.0 میکرومتر، گشودگی دیافراگم f/1.8
  • لنز واید سلفی نمایشگر بیرونی (حالت بسته) 10 مگاپیکسلی، 24 میلی‌متری، سایز پیکسل 1.22 میکرومتر، گشودگی دیافراگم f/2.2

کیفیت تصاویر ثبت شده در روز

لنز اصلی 50 مگاپیکسلی این گوشی در صورت وجود نور کافی و مهیا بودن شرایط محیطی، عکس‌های بسیار خوب و باکیفیتی را ثبت می‌کند. در تصاویر ثبت شده به کمک این لنز، شارپنس بالا بوده و دیتیل و جزئیات سوژه‌ها به خوبی قابل مشاهده هستند. در این عکس‌ها داینامیک رنج هم گسترده بوده و عملکرد نوردهی آن عالی است. این لنز عکس‌هایی شارپ و باکیفیت ثبت می‌کند که رنگ‌ها در آن نزدیک به واقعیت هستند. عملکرد این لنز به قدری عالی است که آن را در مقام یک گوشی پرچم‌دار قرار داده است. به کمک این لنز می‌توان عکس‌های پرتره بسیارخوبی را هم ثبت کرد. در تصاویر پرتره، سوژه به خوبی و با دقت تمام از بک گراند جدا شده و پس زمینه نیز به طور طبیعی تار می‌شود. این لنز اصلی دارای لرزشگیر بوده و به همین دلیل می‌توان از سوژه‌های متحرک هم، عکس‌های باکیفیت‌تری را گرفت.

لنز اولتراواید نیز کیفیت بسیارخوبی داشته و قادر است عکس‌های شارپ با رنگ‌هایی واقعی ثبت کند. این لنز با زاویه 123 درجه‌ای خود می‌تواند سطح گسترده‌تری را پوشش داده و برای ثبت عکس‌هایی با گستره وسیع‎تر استفاده شود. به کمک لنز تله فوتو نیز می‌توان عکس‌های بسیارجالبی را ثبت کرد. این لنز دارای فوکوس اپتیکال سه برابری است؛ به همین دلیل عکاسی با آن آسان بوده و خروجی کار عالی است. این لنز همان لنزی است که در گوشی S22 Plus هم شاهد آن بودیم.

لنز سلفی که در زیر نمایشگر داخلی تعبیه شده است، 4 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده و قدرت بالایی ندارد. همان‌طور که اعداد هم گویای آن است، عکس‌های خروجی‌ این لنز بی‌کیفیت است. در تصاویر ثبت شده توسط این لنز، داینامیک رنج پایین بوده و عکس‌ها شارپ نیستند. رنگ‌ها نیز کدر و بی‌روح بوده و با رنگ واقعی سوژه اختلاف زیادی دارند. البته جالب است بدانید که به دلیل تا شدن گوشی، می‌توان از لنز اصلی به عنوان لنز سلفی هم استفاده کرد؛ که این روش هم دردسرهای خاص خود نظیر کج شدن کادر را دارد! از این لنز می‌توان برای تماس‌های ویدئویی یا کنفرانس استفاده کرد؛ اما برای ثبت تصاویر سلفی چندان مناسب نیست.

لنز سلفی 10 مگاپیکسلی دیگر که در نمایشگر بیرونی این گوشی تعبیه شده است، عملکرد بهتری دارد. در تصاویر ثبت شده به کمک این لنز، رنگ‌ها شارپنس بالاتری داشته و داینامیک رنج آن‌ها نیز بهتر است. در مجموع پکیج دوربین‌های این گوشی بسیار کارآمد بوده و عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان می‌دهند. سامسونگ در این گوشی، کیفیت برخی از اجزای گوشی را فدای قسمت‌های دیگر نکرده و تقریبا تمام بخش‌های آن، از قدرت و کیفیت بالایی برخوردارند.

کیفیت تصاویر ثبت شده در شب

کیفیت تصاویر ثبت شده در شب، در جاهایی که نور بیشتری وجود دارد در حد بسیار خوب است. اشباع‌شدگی رنگ‌ها نیز به شکل خوبی صورت می‌گیرد؛ اما در جاهای تاریک‌تر، نویزها بیشتر آشکار شده و عکس‌ها تاحدودی شفاف به نظر نمی‌رسند. البته به لطف قابلیت نایت مود، این مشکلات تا حد زیادی رفع می‌شوند. عکس‌های ثبت شده در شب توسط لنز فوق عریض نیز، کیفیت مطلوبی دارند؛ اما اگر روی تصاویر ثبت شده زوم کنیم، کیفیت آنها تا حد زیادی افت می‌کند. در مجموع عملکرد این لنزها در نور کم و در طول شب هم رضایت‌بخش ارزیابی می‌شوند.

فیلم برداری

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی زد فولد 5 فایوجی قادر است با چند وضوح مختلف فیلم‌برداری کند. این رزولوشن‌ها عبارتند از:

  • رزولوشن 8K با سرعت 24 فریم در ثانیه
  • رزولوشن 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه
  • رزولوشن 1080p با سرعت 60 و 240 فریم در ثانیه
  • رزولوشن 720p با سرعت 960 فریم در ثانیه

 

دوربین سلفی نیز می‌تواند ویدئوهایی با رزولوشن 4K و با سرعت 30 و 60 فریم در ثانیه و همچنین رزولوشن 1080p و با سرعت 30 و 60 فریم در ثانیه ضبط کند. این دوربین‌ها مجهز لرزشگیر الکترونیکی تصویر- ژیروسکوپی هستند. استفاده از این لرزشگیر موجب می‌شود تا کاربر فارغ از لرزش دست خود بتواند ویدئوهای با کیفیتی حتی در حال حرکت ثبت کنید. در فیلم‌های ضبط شده جزئیات بالا بوده و داینامیک رنج در حد بالایی قرار دارد. لنز اصلی این گوشی از حالت HDR10+ نیز پشتیبانی می‌کند؛ به این ترتیب زمینه ضبط فیلم‌هایی با کیفیت بالاتر هم فراهم شده است. گوشی گلکسی زد فولد 5 فایوجی به دلیل چیپ‌های پردازش تصویری که در داخل خود دارد و به لطف پردازنده قوی‌تر خود، یک دوربین خوب و کامل است که می‌توانید روی عکاسی با آن حساب باز کنید.

باتری و شارژدهی گوشی 

انرژی لازم این گوشی توسط یک باتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4400 میلی آمپر ساعت تامین می‌شود. باتری این گوشی در مقایسه با نسل پیشین خود، هیچ ارتقای ظرفیتی نداشته است اما با این حال به دلیل پردازنده جدید و قوی‌تر، مصرف باتری بهینه‌تر شده و این گوشی اکنون می‌تواند ساعات طولانی‌تری را شارژدهی داشته باشد.

گوشی موبایل گلکسی زد فولد 5 با ظرفیت 512 و رم 12 گیگابایت، از شارژ سریع 25 واتی بهره برده است. به این ترتیب در مدت 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ می‌شود. برای فول شارژ شدن آن نیز به حدود 60 دقیقه زمان نیاز داریم. گوشی Samsung Galaxy Fold 5 5G از شارژ بی‌سیم 15 وات و شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 وات نیز پشتیبانی می‌کند. سامسونگ به همراه این گوشی هم هیچ شارژری ارائه نداده و اقلام درون جعبه را به بهانه حفاظت از محیط زیست حذف کرده است. از این رو بایستی کاربر آداپتور شارژ را به صورت جداگانه تهیه کند. برای خرید انواع شارژر دیواری اورجینال با بهترین کیفیت موجود در بازار، سری به سایت فروشگاه موبایل 041سربزنید.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.